فرهنگ ایرانی
جایگاه بانوان در ایران باستان
توجه کنید به موقعیت بانوان در ایران باستان که این موضوع بسیار مهمه، بخونید تا براتون بگم جریان چیه، البته این متن گزیده ایست از تمامی آنچه هست
در ايران باستان، هميشه مقام زن و مرد برابر و در كنار هم ذكرشده است، حتي گروهي از ايزدان مانند آناهيتا زن هستند و در ميان امشاسپندان امرداد و خرداد و سپندارمذ كه صفات اهورامزدا است زن ميباشند
وآنچه در اوستا آمده است، همه نشانه اي از همسنگي زن و مرد است، در فروردين يشت چنين آورده شده: اينك فروهر همه مردان و زنان پاك را مي ستائيم، آنان كه روان هايشان در خور ستايش و فروهرهايشان شايسته است اينك فروهر همه مردان و زنان پاكدين را مي ستائيم
بايد خاطرنشان كرد كه زنان در زمان بارداري و با بدنيا آوردن كودكي براي مدتي از كار معاف ميشدند، اما از حداقل حقوق براي گذران زندگي برخوردار مي گشتند و علاوه بر آن اضافه خقوقي بصورت مواد مصرفي ضروري زندگي دريافت مي نمودند، همچنين در گل نوشته هاي تخت جمشيد شاهد آن هستيم كه در كارگاههاي خياطي، زنان بعنوان سرپرست و مدير بودند و گاه مردان زيردست زنان قرار مي گرفتند
اما زنان خاندان شاهي از موقعيت ديگري برخوردار بودند، آنان مي توانستند به املاك بزرگ سركشي كنند و كارگاه هاي عظيم را با همه كاركنانش اداره و مديريت مي كردند و درآمدهاي بسيار زياد داشتند، اما بايد خاطرنشان كرد كه حسابرسي و ديوان سالاري هخامنشي حتي براي ملكه هم استثنا قائل نمي شد و محاسبه درآمد و مخارج از وي مطالبه مي كرد
دريكي از مهرهاي بدست آمده از تخت جمشيد زني بلندپايه در صندلي تخت مانندي نشسته و پاهايش را روي چهارپايه اي گذارده و گل نيلوفري در دست دارد و تاجي برسرنهاده كه چادري روي آن انداخته شده است و به تقليد از مجلس شاه ، نديمه اي در برابر او ايستاده و عود سوزي در آن ديده مي شود. اين مهر يكي از زنان ثروتمند دربار هخامنشي است كه نقش مهمي در مديريت جامعه داشته است و دستورات خود را به اين مهر منقوش مي كرده استوجود ايزد بانواني چون آناهيتا و اشي و نقش آنان در تفكرات ايراني اهميت خانواده را بيشتر مينماياند
اناهيتا با صفات نيرومندي، زيبايي و خردمندي، به صورت ايزد بانوي عشق و باروري نيز در ميآيد، زيرا چشمه حيات از وجود او ميجوشد و بدين گونه -مادر خدا- نيز ميشود. و اشي نماد توانگري و بخشش، ايزد بانويي است كه پيشرفت و آسايش به خانهها ميبرد و خرد و خواسته ميبخشد. (اعتقاد به وجود ايزد بانوئی چون آناهيتا مربوط به دوره ايران قبل از اسلام است)
در آن زمان كه زنربايي و حتي خريد زن در ميان بسياري از ملل و اقوام هند و اروپايي معمول و متداول بود، ازدواج ايراني در سايه نظم و نسقي كه آيين زردشت آورده بود، نتيجه عقد بود
خانواده از چنان بنيان محكمي برخوردار بود كه حتي بچهدار نشدن و نازايي زن دليلي بر برهم خوردن پيمان زناشويي نبود
مساله مهم ديگر در بدو تشكيل خانواده به چشم ميخورد. پدر و مادر در انتخاب همسر براي دختر خود دخيل بودند اما دختر هم حق داشت در صورتي كه داماد منتخب پدر و مادر را نپذيرفت، دست رد بر سينه او بزند. قوانين دوره ساساني ازدواجي را كه به زور صورت ميگرفت، به منزله جرم و خيانت ميشمرد. و اين امر، از پيشرفتهاي بزرگ حقوق ساساني بود. اين در حالي است كه در سرزمينهاي هممرز ايران، دختر از اين آزادي خبر نداشت. در بابل، دختر ميبايست مردي را بپذيرد كه پدرش براي وي در نظر گرفته بود
و در هند، دختر مثل كالايي به مردي داده ميشد كه بيشترين پول راپرداخته بود. در چنين شرايطي، دختر ايراني از امتيازهايي بيش از همه دختران مشرق زمين برخوردار بود و ميتوانست يار و همدم زندگيش را به
ميل و اراده خويش برگزيند. نمونههاي چنين آزادي و اختياري در شاهنامه كم نيستند
بنابراين با كمك گل نوشته هاي تخت جمشيد، تصويري كاملا نو، از زنان و ملكه هاي هخامنشي، بدست مي آوريم كه برخلاف ادعاي نويسندگان يوناني، كه آنها را عروسكهايي محبوس در حرم سراها مي دانستند، نه تنها همدوش مردان در آئين هاي مذهبي شركت مي كردند، بلكه در صحنه زندگي و در اداره امور كشور هم نقش و شخصيت مستقل خويش را حفظ مي كردند. بررسي دقيق لوح هاي ديواني تخت جمشيد نشان مي دهد، كه زن در دوران فرمانروائي هخامنشيان بويژه در زمان شاهنشاهي داريوش بزرگ از چنان مقامي برخوردار بودند كه در ميان همه خلق هاي جهان باستان نظير نداشت
منابع: آموزگار، ژاله؛ تاريخ اساطيري ايران؛ تهران: سمت، 1380
مظاهري، علياكبر؛ خانواده ايراني در دوران پيش از اسلام؛ ترجمه عبدالله توكل، تهران: نشر قطره، 1373.
نقل از noorronar.com
بله توجه کردید به جایگاه بانوان ایران باستان و حالا توجه کنید به جامعه امروزی ایران
آخه چرا؟ چرا؟ باید چند هزارسال تمدن بسیار زیبا و پر شکوهمون رو ندیده بگیریم و فرهنگ زشت و کثیف خیلی از همسایگان و غیر همسایگان بی فرهنگمون رو دریافت کنیم
مثل فرهنگ غربی ها یا تازي هاي سوسمار خور که پیامبر (ص) بسیار رنج برد تا خیلی چیزهارو به کسانیکه دخترانشون رو زنده بگور می کردن بفهمونه
پیامبر گفت ای مردم نسل من از فاطمه(س) است
اما با گذشت هزارو اندی سال، هنوز خیلی از مردم ما که دم از دینداری هم میزنند نمی فهمن که پیامبر چرا این جمله رو گفت
بله حق داشت نسل هر مردی از دختر اون ادامه پیدا میکنه چون تربیت هر خانواده ای از دختر اون خانواده به فرزندان بعدی میرسه نه از عروس، که دختریه از یک خانواده دیگه با یک تربیت دیگه
آخ که چقدر ایرانی بودن و فرهنگ ایرانی داشتن افتخار آمیزه
به همسران و دخترانمون توجه کنیم زیرا ایرانی هستیم، اجازه ندید فرهنگ اقوام دیگه پربارترین فرهنگ روی زمین رو خراب کنه
توجه کنید به موقعیت بانوان در ایران باستان که این موضوع بسیار مهمه، بخونید تا براتون بگم جریان چیه، البته این متن گزیده ایست از تمامی آنچه هست
در ايران باستان، هميشه مقام زن و مرد برابر و در كنار هم ذكرشده است، حتي گروهي از ايزدان مانند آناهيتا زن هستند و در ميان امشاسپندان امرداد و خرداد و سپندارمذ كه صفات اهورامزدا است زن ميباشند
وآنچه در اوستا آمده است، همه نشانه اي از همسنگي زن و مرد است، در فروردين يشت چنين آورده شده: اينك فروهر همه مردان و زنان پاك را مي ستائيم، آنان كه روان هايشان در خور ستايش و فروهرهايشان شايسته است اينك فروهر همه مردان و زنان پاكدين را مي ستائيم
بايد خاطرنشان كرد كه زنان در زمان بارداري و با بدنيا آوردن كودكي براي مدتي از كار معاف ميشدند، اما از حداقل حقوق براي گذران زندگي برخوردار مي گشتند و علاوه بر آن اضافه خقوقي بصورت مواد مصرفي ضروري زندگي دريافت مي نمودند، همچنين در گل نوشته هاي تخت جمشيد شاهد آن هستيم كه در كارگاههاي خياطي، زنان بعنوان سرپرست و مدير بودند و گاه مردان زيردست زنان قرار مي گرفتند
اما زنان خاندان شاهي از موقعيت ديگري برخوردار بودند، آنان مي توانستند به املاك بزرگ سركشي كنند و كارگاه هاي عظيم را با همه كاركنانش اداره و مديريت مي كردند و درآمدهاي بسيار زياد داشتند، اما بايد خاطرنشان كرد كه حسابرسي و ديوان سالاري هخامنشي حتي براي ملكه هم استثنا قائل نمي شد و محاسبه درآمد و مخارج از وي مطالبه مي كرد
دريكي از مهرهاي بدست آمده از تخت جمشيد زني بلندپايه در صندلي تخت مانندي نشسته و پاهايش را روي چهارپايه اي گذارده و گل نيلوفري در دست دارد و تاجي برسرنهاده كه چادري روي آن انداخته شده است و به تقليد از مجلس شاه ، نديمه اي در برابر او ايستاده و عود سوزي در آن ديده مي شود. اين مهر يكي از زنان ثروتمند دربار هخامنشي است كه نقش مهمي در مديريت جامعه داشته است و دستورات خود را به اين مهر منقوش مي كرده استوجود ايزد بانواني چون آناهيتا و اشي و نقش آنان در تفكرات ايراني اهميت خانواده را بيشتر مينماياند
اناهيتا با صفات نيرومندي، زيبايي و خردمندي، به صورت ايزد بانوي عشق و باروري نيز در ميآيد، زيرا چشمه حيات از وجود او ميجوشد و بدين گونه -مادر خدا- نيز ميشود. و اشي نماد توانگري و بخشش، ايزد بانويي است كه پيشرفت و آسايش به خانهها ميبرد و خرد و خواسته ميبخشد. (اعتقاد به وجود ايزد بانوئی چون آناهيتا مربوط به دوره ايران قبل از اسلام است)
در آن زمان كه زنربايي و حتي خريد زن در ميان بسياري از ملل و اقوام هند و اروپايي معمول و متداول بود، ازدواج ايراني در سايه نظم و نسقي كه آيين زردشت آورده بود، نتيجه عقد بود
خانواده از چنان بنيان محكمي برخوردار بود كه حتي بچهدار نشدن و نازايي زن دليلي بر برهم خوردن پيمان زناشويي نبود
مساله مهم ديگر در بدو تشكيل خانواده به چشم ميخورد. پدر و مادر در انتخاب همسر براي دختر خود دخيل بودند اما دختر هم حق داشت در صورتي كه داماد منتخب پدر و مادر را نپذيرفت، دست رد بر سينه او بزند. قوانين دوره ساساني ازدواجي را كه به زور صورت ميگرفت، به منزله جرم و خيانت ميشمرد. و اين امر، از پيشرفتهاي بزرگ حقوق ساساني بود. اين در حالي است كه در سرزمينهاي هممرز ايران، دختر از اين آزادي خبر نداشت. در بابل، دختر ميبايست مردي را بپذيرد كه پدرش براي وي در نظر گرفته بود
و در هند، دختر مثل كالايي به مردي داده ميشد كه بيشترين پول راپرداخته بود. در چنين شرايطي، دختر ايراني از امتيازهايي بيش از همه دختران مشرق زمين برخوردار بود و ميتوانست يار و همدم زندگيش را به
ميل و اراده خويش برگزيند. نمونههاي چنين آزادي و اختياري در شاهنامه كم نيستند
بنابراين با كمك گل نوشته هاي تخت جمشيد، تصويري كاملا نو، از زنان و ملكه هاي هخامنشي، بدست مي آوريم كه برخلاف ادعاي نويسندگان يوناني، كه آنها را عروسكهايي محبوس در حرم سراها مي دانستند، نه تنها همدوش مردان در آئين هاي مذهبي شركت مي كردند، بلكه در صحنه زندگي و در اداره امور كشور هم نقش و شخصيت مستقل خويش را حفظ مي كردند. بررسي دقيق لوح هاي ديواني تخت جمشيد نشان مي دهد، كه زن در دوران فرمانروائي هخامنشيان بويژه در زمان شاهنشاهي داريوش بزرگ از چنان مقامي برخوردار بودند كه در ميان همه خلق هاي جهان باستان نظير نداشت
منابع: آموزگار، ژاله؛ تاريخ اساطيري ايران؛ تهران: سمت، 1380
مظاهري، علياكبر؛ خانواده ايراني در دوران پيش از اسلام؛ ترجمه عبدالله توكل، تهران: نشر قطره، 1373.
نقل از noorronar.com
بله توجه کردید به جایگاه بانوان ایران باستان و حالا توجه کنید به جامعه امروزی ایران
آخه چرا؟ چرا؟ باید چند هزارسال تمدن بسیار زیبا و پر شکوهمون رو ندیده بگیریم و فرهنگ زشت و کثیف خیلی از همسایگان و غیر همسایگان بی فرهنگمون رو دریافت کنیم
مثل فرهنگ غربی ها یا تازي هاي سوسمار خور که پیامبر (ص) بسیار رنج برد تا خیلی چیزهارو به کسانیکه دخترانشون رو زنده بگور می کردن بفهمونه
پیامبر گفت ای مردم نسل من از فاطمه(س) است
اما با گذشت هزارو اندی سال، هنوز خیلی از مردم ما که دم از دینداری هم میزنند نمی فهمن که پیامبر چرا این جمله رو گفت
بله حق داشت نسل هر مردی از دختر اون ادامه پیدا میکنه چون تربیت هر خانواده ای از دختر اون خانواده به فرزندان بعدی میرسه نه از عروس، که دختریه از یک خانواده دیگه با یک تربیت دیگه
آخ که چقدر ایرانی بودن و فرهنگ ایرانی داشتن افتخار آمیزه
به همسران و دخترانمون توجه کنیم زیرا ایرانی هستیم، اجازه ندید فرهنگ اقوام دیگه پربارترین فرهنگ روی زمین رو خراب کنه
0 نظر:
ارسال یک نظر
اشتراک در نظرات پیام [Atom]
<< صفحهٔ اصلی